Ahad, 8 Februari 2015

Cerpundek; Menguji Mata Fikir

Cerpundek ; Menguji Mata Fikir



Baru-baru ini sebuah penerbitan bawah tanah iaitu Cukong Press telah menerbitan zine yang berjudul ‘Cerpundek’ yang memuatkan dua buah ceritera bersiri dan sebuah cerita pendek. Tentu sahaja penggemar tulisan bawah tanah atau ahli pergerakan bawah tanah ini mengenali tiga orang penulis yang menerajui naskah ‘Cerpundek’ ini. Mereka ialah Nomy Nozwir, Aepool dan Ocha Vozvyshenny.

Ketiga-tiga penulis muda ini telah meluahkan idea mereka dengan baik serta menghubungkan isu-isu semasa ke dalam bentuk yang santai dan menghiburkan Dalam cerpen ‘Yuanfen’ watak Sidi yang digambarkan oleh penulis sebagai seorang berisi cuba mengantung diri namun cubaan beliau gagal, kerana tali gantung tersebut tidak dapat menampung berat badannya. Akibat dari itu ia telah menyebabkan Sidi hilang ingatan. Berikutan dari kehilangan daya ingatan itu, rakan-rakan Sidi cuba membantu untuk memulihkan ingatannya. Dalam waktu yang sama Sidi juga turut bermimipi akan tragedi-tragedi yang pernah berlaku satu ketika dahulu.  Fikiran zidi juga diberatkan dengan puisi yang tercacat dalam zine yang diberikan oleh Anna. Antara bait yang tercatat dalam zine tersebut ialah :
“Aku berfikir, maka aku wujud
tapi aku fikir
bagaimana aku boleh wujud,
kalau aku sendiri tak pernah fikir mengapa aku wujud?
kalau aku tak pernah fikir mengapa aku wujud,
macam mana aku nak kata yang aku ini wujud?”

Disini pencarian diri Sidi bermula, bertanya tentang kewujudan diri dan fungsi diri didalam dunia ini.
Maka sangat digalakan kepada anda yang telah mendapatkan Antologi “Cerpundek” untuk mendapat edisi yang berikutnya.

Seterusnya kita beralih pula kepada kisah bersiri yang dikarang oleh saudara Aepool yang bertajuk “Degil” ia mengangkat kisah semasa berkaitan tentang banjir. Dimana bapa dan abang kepada Apit tidak diketahui apa yang terjadi ke atas mereka saat semua keluarga mangsa banjir berpindah ke kawasan perpindahan sementara, namun mereka dan beberapa penduduk tidak juga tiba di kawasan permindahan sementara tersebut. Hal ini telah menyebabkan Rahim dan Pak Yusof  bersama berberapa penduduk yang lain bercadang ke kawasan banjir untuk mencari mereka yang belum tiba ke kawasan pemindahan. Keadaan bertambah rumit apabila PakYusuf dikatakan telah hayut dibawa arus, manakala Rahim pula patah kaki.

Mendengar perbualan orang di kawasan pemindahan banjir, Apit nekad untuk menuruni bukit mencari bapa dan abangnya. Dalam perjalanan tersebut Apit telah tergelincir di gaung sehingga mencampakkan dirinya  di taman, anehnya kawasan tersebut tidak di tenggelami air, malah kawasan tersebut dikawal dengan anjing pengawal. Dimanakah sebenarnya Apit berapa, mengapa kawasan taman yang baru ditemui itu tidak dilanda banjir? Ini menjadi dan persoalan besar yang sengaja ditinggalkan oleh penulis bagi mengikat pembaca untuk membaca tulisan terseterusnya.

Manakala cerpen “Munuju Interaksi Lubang Faraj” telah digarap dengan baik. Watak Chayya secara tidak langsung dijadikan sebagi simbol kepada nilai ketuhanan ini dapat kita lihat pada rangkap dan baris berikut :

“... . semua orang mahu melindungi Chayya kononya, menyelamatkan wanitakononnya, sedangkan mereka itu semua siapa? Mereka bukan Chayya, Chayya ku yang agung bboleh menyelamatkan dan menjaga dirinya sendiri, aku kenal kekasihku, Chayya ku yang kuat dan bijaksana, semua kata-kata ini adalah bertujuan memberi semangat pada aku dan Chayya untuk terus mencapai cinta kami.”

Jika di lihat dari aspek ketuhanan cinta yang paling agung adalah cinta kepada tuhan, dan tuhan juga tidak memerlukan sesiapa untuk melindunginya kerana ia maha berkuasa lagi bijaksana. Walaupun cerpen ini kelihatan seperti mengenengahkan perjalan cerita yag berbaur erotik. Namun telah digarap dengan baik dengan meletakkan unsur-unsur sufisme iaitu kecintaan terhadap tuhan mungkin itu yang ingin dibawa oleh saudara Ocha Vozvyshenny.

Ini dapat diperkuatkan lagi pada baris berikut untuk memperkuatkan lagi nilai kecintaan Azam kepada tuhan, apabila orang menjatuhkan hukum terhadap apa yang dia percaya.

“...maka riuhlah umat-umat manusia sekeliling kami akan menjatuhkan hukum pada kami, tetapi aku tidak fikir panjang lagi dengan menjaga-jaga hati-hati manusia ini, di mana pula hatiku mahu dicampakkan?”

Apa yang boleh kita lihat hari ini, masyarakat sering bertelagah tentang pandangan atau pendapat dalam nilai kepercayaan terhadap tuhan ini dapat kita lihat dalam masyarakat islam itu sendiri, mereka sering bertelagah sesame sendiri malah menghukum atas sebab berlainan pendapat atau mazhab.

Walaupun cerpen ini sebenarnya menceritakan tentang imaginasi seorang remaja yang ingin melepaskan nafsunya didalam tandas (onani), namun apa yang tersirat adalah lebih besar dari itu. Bentuk penulisan yang begini boleh digelar sebagai erotiksufi.


Begitulah secara ringkasnya ulasan mengenai zine “Cerpundek”.  Sekian terima kasih.